Wat is een redactioneel portret?

Je hebt het vast al vaker gehoord, iemand die een redactioneel portret van zichzelf laat maken door een professionele fotograaf. Maar wat is dit precies? Een redactioneel portret, oftewel een zakelijk portret, is anders dan een standaard profielfoto. Het laat niet alleen zien hoe je eruit ziet, maar ook wie je bent en wat je doet. Een zakelijk portret is erg nuttig voor op je website of je LinkedIn.

Kenmerken
De kenmerken van een redactioneel portret zijn dat wordt uitgestraald wat voor functie of bedrijf iemand heeft, wat de sfeer hierbij is en dat het een professionele en zakelijke foto is. Er wordt vaak een natuurlijke of zakelijke achtergrond gebruikt. Om een goed zakelijk portret te kunnen maken, is het belangrijk dat de fotograaf de geportretteerde beter leert kennen. Zo kun je samen beslissen hoe je foto moet worden en wat hij moet uitstralen. Met de foto probeer je het verhaal van die persoon te vertellen. Denk aan een slager die wordt gefotografeerd in zijn slagerij met zijn schort aan. Of een boer die rijdend op zijn tractor wordt gefotografeerd. Een redactioneel portret kan ook een teamfoto zijn in het pand waar wordt gewerkt, met de bedrijfskleding aan.

Persoonlijk
Een redactioneel portret wordt vaak gebruikt voor bijvoorbeeld een persbericht, een column, een jaarverslag of op een website om deze persoonlijker te maken. Het kan enorm van belang zijn dat op een website van een bedrijf een redactioneel portret van de ondernemer staat. Als bezoekers en klanten namelijk een gezicht bij een bedrijf zien, weten ze beter met wie ze eventueel in zee gaan. Dit wekt vertrouwen en zorgt voor meer persoonlijkheid op de website. Het is zelfs uit onderzoek gebleken dat één of meerdere foto’s van gezichten op je website ervoor zorgen dat bezoekers een beter gevoel krijgen bij jouw website.

Een redactioneel portret laten maken
Als je graag een redactioneel portret van jezelf zou willen laten maken, is het handig om goed na te denken over wat je wilt uitstralen. Verzin hier een leuke achtergrond of bijvoorbeeld een voorwerp bij. Zoek een professionele fotograaf uit en bespreek samen hoe je jouw idee het beste kunt verwezenlijken. Vertel ook waar de foto voor bedoeld is, dit is belangrijke informatie voor de fotograaf om zijn werk goed te kunnen doen. Het belangrijkste is dat goed wordt weergeven wie jij bent en wat jij doet. Als je een spontaan persoon bent, is een statige foto geen goed idee.

Comments are closed.