Boeiend presenteren

In de wereld van tegenwoordig wordt onze aandacht meer dan ooit tevoren continu getrokken door media. Helaas heeft de mens maar een beperkte hoeveelheid aandacht te besteden. Om de aandacht vast te ouden tijdens presentaties is het dus goed om erover na te denken hoe deze boeiend en interessant te houden, zodat je geen luisteraars verliest.

Visualiseer

Een presentatie enkel opzeggen is een makkelijke manier van presenteren, maar niet erg aantrekkelijk. De kans is groot dat 100% van je publiek op een bepaald moment de aandacht verliest. Probeer daarom op zoveel mogelijk zintuigen in te spelen om de luisteraar geprikkeld te houden. Visualiseer wat je vertelt, door middel van een powerpoint presentatie, het gebruiken van afbeeldingen, video of door je lichaam te gebruiken om iets uit te beelden. Hetzelfde geldt voor bureaupresentaties op een beurs. Er wordt aan alle kanten getrokken aan het publiek, dus zorg ervoor dat de mensen naar jou toe willen komen. Een mooie aanvulling voor je bureaupresentatie is beeldmateriaal. Dit kan je via een scherm delen, maar een beter alternatief is een interactief scherm, zoals een touch table. Men kan daar ook actief (en tegelijkertijd) aan werken en is dus geen passieve luisteraar of kijker geworden. Dit houdt de aandacht vast en maakt nieuwsgierig.

Persoonlijke ervaringen

Naast het visualiseren van wat je vertelt, is het natuurlijk ook belangrijk wat je vertelt. Je kan een algemeen praatje houden, maar dat zal weinig mensen echt aanspreken en is vaak niet hetgeen wat men onthoudt. Het zijn vaak de persoonlijke verhalen en anekdotes dat luisteraars aanspreek dat men onthoudt. Mensen gaan dit weerspiegelen aan hun eigen leven en het verhaal krijgt meer leven.

Interactie

Een ander belangrijk onderdeel van een boeiende presentatie, wat vaak vergeten wordt, is interactie. Veel mensen denken dat een presentatie altijd éénrichtingsverkeer is, maar dat zou niet het geval moeten zijn. Om de aandacht erbij te houden, is het betrekken van je publiek erg belangrijk. Begin bijvoorbeeld je presentatie met het stellen van een vraag. Je kunt ook eens een kleine quiz tussendoor doen of een poll. De kloof tussen de spreker en het publiek wordt op deze manier een stuk kleiner.

Comments are closed.