De kanttekeningen van digitale buitenreclame

Led-schermen langs de weg zijn een steeds vaker voorkomend fenomeen. Vooral rondom grote steden, zoals de ringweg A10 bij Amsterdam en de A2 bij Utrecht is digitale buitenreclame niet meer weg te denken.

Populair

Klassiek drukwerk blijft nog steeds een veelgebruikte mediavorm, maar het aantal digitale schermen is de afgelopen zes jaar ook enorm gegroeid: in 2010 was 1 procent van alle reclame buiten digitaal, waar dat in 2016 al gestegen is naar 15 procent. Dit laat Fred Kuhlman, directeur van het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame weten. Tegen 2020 verwacht Kuhlman dat dit aantal is gestegen naar 25 procent. Engeland loopt wat betreft digitale buitenreclame voor op ons land. Daar is al bijna de helft van alle buitenreclame digitaal. Elk jaar gaat er zo’n 4,6 miljard euro om in mediabestedingen in Nederland. De drie grootste media zijn internet, radio en tv. Er werd in 2015 170 miljoen euro besteed aan buitenreclame, waarvan dus 15 procent digitale reclame was.

Lichthinder

Er zitten echter ook nadelen aan de grote ledschermen die te zien zijn langs de snelwegen. Zo klagen omwonenden van overlast van het licht dat de schermen uitstralen. Bij Zaltbommel is recentelijk nog een led- scherm verwijderd van 60 vierkante meter na klachten van omwonenden. Zij zijn procedures gestart voor de verwijdering van de digitale reclame. Uiteindelijk heeft de Raad van State geoordeeld dat het scherm weg moest. Ook automobilisten kunnen last hebben van de beelden. Vooral de flikkering van beelden kunnen automobilisten flink afleiden, hoewel hier geen onderzoek naar gedaan is.
Gemeenten hebben het om deze reden soms erg lastig met het wel of niet uitgeven van vergunningen voor digitale buitenreclame. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de effecten van deze vorm buitenreclame op de omgeving en wat de voor- en nadelen zijn.

Comments are closed.