Zo ga je om met tips en tops

Tips en tops vragen is voor veel mensen lastig. Dit komt doordat het confronterend voelt wanneer iemand je wijst op gemaakte fouten of kritiek geeft op je werk. Aan de andere kant is het ontvangen van tops heel prettig. Dit bevestigt dat je je werk goed doet en dat mensen dit zien. Een fout die veel mensen maken, is het verkeerd interpreteren van een tip. Een tip is geen kritiek, maar een advies van iemand die mogelijkheden ziet in de dingen die je doet. Probeer een tip te zien als een goedbedoeld advies en denk er over na. Zo verbeter je jezelf en is het krijgen van tips niet meer spannend.

Geef jezelf een tip en top

Tips en tops komen overal terug, ook in het maken van een doelgroep analyse. Een doelgroep analyse is een belangrijk onderdeel wanneer je een onderneming begint, met of zonder werknemers. Je onderzoekt de doelgroep die je aan wil spreken en brengt dit in kaart. Door hier een duidelijk beeld van te schetsen, zorg je ervoor dat je diensten aansluiten op de behoeften van je doelgroep. Wanneer je dit doet, is het belangrijk dat je met jezelf evalueert. Geef jezelf bijvoorbeeld iedere dag een tip en top. Zo blijf je scherp op je eigen werk.

Werf klanten met een goede doelgroep analyse

Met een goede analyse van doelgroep zorg je ervoor dat je diensten aansluiten bij de wensen en behoeften van je klanten. Breng in kaart welke leeftijd je doelgroep is, waar ze wonen en welke interesses ze hebben. Door hier goed over na te denken zorg je ervoor dat je benadering aansluit op het gedachtepatroon van je doelgroep. Je reclame en promotie sluit naadloos aan op de doelgroep, waardoor je meer klanten trekt naar je bedrijf. Een goede voorbereiding is hierbij essentieel. Hoe gedetailleerder je in kaart brengt, hoe je doelgroep eruit ziet, hoe gerichter je de promotie kan uitzetten.

Wanneer kies je voor een doelgroep analyse?

Voor een beginnend bedrijf is het altijd raadzaam om een doelgroepanalyse te maken. Zo breng je in kaart op welke mensen je gaat focussen, en of je diensten aansluiten bij hun behoeften. Stel je verkoopt kinderspeelgoed. Richt je je dan op de kinderen, of juist op de ouders? De ouders kopen het speelgoed, maar je wil dat de kinderen enthousiast raken van je reclame en om het speelgoed gaan zeuren bij de ouders. Hierin is de leeftijd belangrijk. Een kind van twee jaar oud zal je niet snel bereiken met een reclamespotje. Deze doelgroep bereik je door de ouders. Kinderen boven de vijf jaar bereik je wel door in te spelen op hun behoeften, bijvoorbeeld door simpele woorden en kleurrijke beelden te gebruiken. 

Maak gebruik van de resultaten

Na het uitwerken van de doelgroep analyse, is het belangrijk dat je de resultaten juist verwerkt. Het is goed mogelijk dat je een aantal dingen aan je bedrijf moet veranderen om deze beter aan te laten sluiten op je doelgroep. Zie dit niet als een terugval, maar juist als een goede stap vooruit. 

Comments are closed.