Beter gebruik maken van je website

Heel veel bedrijven hebben nu een website, maar er wordt vaak nog niet optimaal gebruik van gemaakt. Vaak weten bedrijven zelfs niet goed wat het doel van de website is. Is het doel van de website omzet genereren of is het doel meer om het merkloyalty te creëren? Als je duidelijk in beeld hebt wat het doel van je website is, kun je hier ook op inspelen door middel van het opstellen van KPI’s. Zo kun je bijvoorbeeld meten hoe veel omzet er wordt gegenereerd uit de website, maar ook hoe veel pagina’s er gemiddeld per bezoek worden bekeken. Dit kan verschillende doelen hebben die goed moeten worden opgesteld. Je kunt bijvoorbeeld de KPI’s weergeven op een KPI dashboard. Zo zie je welke doelen al zijn behaald, en aan welke doelen nog eens extra gewerkt moet worden.

E-Commerce

Voor het meten van de doelen voor een e-commerce website, kun je verschillende KPI’s opstellen. Als je bijvoorbeeld producten verkoopt via je website, kun je hier heldere KPI’s bij opstellen. Hierbij kun je denken aan het meten van de omzet, de gemiddelde bestelwaarde, of de bounce rate. De bounce rate houdt het percentage bezoekers in wat de website verlaat zonder een tweede pagina te bezoeken. Ook kun je bijvoorbeeld meten op welke pagina´s de meeste bezoekers binnenkomen en op welke pagina´s de meeste bezoekers wegklikken. Zo weet je welke pagina´s moeten worden aangepast.

Lead generatie

Misschien is het doel van je website wel lead generatie. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het invullen van een contactformulier of een offerteaanvraag. Dit kunnen namelijk mogelijke klanten worden. Het invullen van bijvoorbeeld een contactformulier of een offerteaanvraag, noemen we een conversie. Voor deze websites kun je dus bijvoorbeeld de conversie meten. Hoe veel conversies zijn er behaald en welk percentage van de bezoekers gaat over tot conversie?

Content

Als het doel van jouw website voornamelijk met content te maken heeft, zul je weer andere KPI’s hebben. Je kunt bij content bijvoorbeeld denken aan een blog. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om welke pagina’s het meest worden bezocht en hoe veel pagina’s er gemiddeld per bezoek worden bekeken. Zo weet je bijvoorbeeld welke blogs succesvol zijn.

KPI dashboard

Je kunt je KPI’s weergeven in een KPI dashboard. Op dit KPI dashboard worden bepaalde doelen en KPI’s weergegeven. Deze worden opgesteld aan de hand van wat belangrijk is voor jouw website of bedrijf. Zo heb je altijd een overzicht op je KPI dashboard van hoe de statistieken ervoor staan. Dit kun je ook weergeven op een online rapportage. Ook kun je in één oogopslag zien, wat er goed gaat en wat er minder goed gaat. Hier kan weer op worden ingespeeld met de werkzaamheden.

 

Comments are closed.