Detectielussen in het verkeer

Weet jij wat detectielussen zijn? Waarschijnlijk ben je ze al behoorlijk vaak tegengekomen, maar heb je het simpelweg niet in de gaten. Dit komt omdat ze zitten weggewerkt in wegen en fietspaden. Detectielussen, ook wel inductielussen, zijn namelijk koperen draden die verwerkt zitten in het asfalt om te kunnen registreren wanneer er een voortuig overheen rijdt.

Stoplichten gaan automatisch op groen

Wanneer je door de stad fietst zal je regelmatig voor een stoplicht komen te staan. Soms gaat dit stoplicht al op groen, voordat je op de knop duwt van het paaltje wat ernaast staat. Dit komt omdat de detectielus in het wegdek al heeft gezien dat jij daar staat. Op deze manier kan het verkeer zo goed mogelijk geregeld worden, want stoplichten gaan nu niet onnodig op groen. Zo kan het overige verkeer gewoon doorrijden.

Hoe gaat dit nu in zijn werk?

In principe werken de inductielussen vrij eenvoudig. Ten eerste wordt de lus aangebracht in het asfalt, meestal wordt dit gedaan met een frees. Doordat deze erin verwerkt wordt heb je er geen last van wanneer je eroverheen fietst. De draad is van koper en zit gekoppeld aan een stukje elektronica die ervoor zorgt dat er een klein magnetisch veld rondom de draad ontstaat. Wanneer hier een fiets of ander voortuig overheen rijdt, dan wordt dit magnetisch veld verstoord door het metaal in het voortuig. Deze informatie wordt dan via de elektronica gedeeld met het stoplicht, zodat deze weet wanneer hij op groen moet.

Alleen voor voortuigen?

Omdat de detectielus alleen werkt wanneer het magnetisch veld wordt verstoord moet er dus metaal in de buurt komen. Daarom zal de lus niet werken bij voetgangers. Dit is dan ook de reden dat er paaltjes met een knop naast het stoplicht worden geplaatst, zodat ook de voetgangers kunnen aangeven wanneer ze voor een stoplicht staan en graag groen licht willen.

Comments are closed.