Maak wachttijden in ziekenhuizen aantrekkelijker

We krijgen er dagelijks mee te maken dat we moeten wachten, in de winkels, ziekenhuizen, huisartsen, tandarts enzovoort. Wanneer je wacht in de wachtkamers van ziekenhuizen of huisartsen dan kan de wachttijd al snel oplopen. Vaak doet zich hetzelfde scenario voor, je zit in een stille wachtkamer alleen of met een aantal mensen en elk kuchje of verzitten op je stoel hoor je. Midden in de wachtkamer ligt een mand met een aantal tijdschriften, waarvan er sommige al een hele lange tijd liggen. Je kunt je vergrijpen aan je telefoon waar je de timeline van je Facebook en Instagram kan bekijken, het nieuws is ook al voorbij gekomen en na een tijdje is ook dit allemaal gelezen, bekeken en verwerkt.

Digital signage

Toch zijn er media die je constant kunnen voorzien van nieuwe en relevante informatie, iets waar je ook dagelijks aan word blootgesteld. Dit zijn schermen die je overal kunt vinden, ook in wachtkamers, winkelstraten, zelfs langs de snelweg. Dit kan in de vorm van informatie, maar ook reclames of boodschappen worden hiermee doorgegeven. Deze vorm van communicatie wordt ook digital signage genoemd, in Nederland hebben we er een ander synoniem voor namelijk narrowcasting.

Toepassing in het dagelijkse leven

Digital signage wordt voornamelijk gebruikt om reclameboodschappen naar de doelgroep over te brengen. En dit wordt constant aangepast om verschillende doelgroepen aan te spreken zoals vrouwen, mannen, op leeftijd ingedeeld of bevolkingsgroepen. Deze boodschappen kunnen overgebracht worden met stilstaande beelden zoals een slideshow of juist video’s waarin er veel meer informatie in een korte tijd overgebracht kan worden.

Toepassing in ziekenhuizen

Tegenwoordig zie je steeds vaker vormen van digital signage verschijnen in de wachtkamers van ziekenhuizen. Dit is meer in de vorm van informatievoorziening dat wachtenden kunnen zien wanneer ze worden geholpen, door welke dokter en in welke kamer je wordt behandeld.

Ontwikkelingen op dit gebied kunnen worden toegepast door interactiever informatiemateriaal te gebruiken die voor de mensen in de wachtkamer relevant is. Zoals interessante artikelen die gaan over aandoeningen die vaak voorkomen, gezondheidstips of nieuwe ontwikkelingen op het gebied van gezondheidszorg.

Interactiviteit

Om het nog interactiever te maken kunnen beeldschermen in de wachtruimte worden geplaatst die mensen voorzien van gerichte informatie die ze zelf kunnen opzoeken, door ze te laten surfen, video’s te bekijken of om kennis te maken met het ziekenhuis waar ze zich in bevinden. Elk ziekenhuis kan zo zijn visie, missie en projecten tonen aan het publiek door de huidige ontwikkelingen en toekomstplannen te laten zien. Er is meestal weinig bekend over ziekenhuizen over wat ze allemaal precies doen, dit zorgt ervoor dat het publiek een heel ander idee krijgt over het ziekenhuis. Door middel van dit soort persoonlijke communicatie creëer je als ziekenhuis een bepaalde gedachte bij de bezoekers van het ziekenhuis. Door de bezoekers te informeren kunnen ze informatie die zijn interessant vinden overdragen op vrienden, familie en kennissen via mond-tot-mond reclame, een van de meest krachtige manieren van communicatie en marketing.

In de toekomst

Dit zijn zo ideeën die later door ziekenhuizen kunnen worden opgemerkt om het wachten in de wachtkamer een stuk aantrekkelijker te maken. Een ziekenhuis is in vele gevallen een grauw en saai gebouw waar mensen niet graag willen zijn. Door dit soort mogelijkheden geef je de bezoekers een aangenamer gevoel om aanwezig te zijn in een ziekenhuis.

 

Comments are closed.