Narrowcasting: effectief en creatief

We zijn er allemaal wel mee bekend. Waar we ook naartoe gaan, we worden overal geprikkeld door reclame uitingen en commerciële boodschappen van merken en bedrijven. In grote stationshals en bij bushaltes proberen bedrijven boodschappen over te brengen aan grote groepen consumenten door de inzet van abri’s. Ook tijdschriften en kranten staan vol met reclame uitingen. Doordat deze bladen en kranten een redelijk specifieke lezersgroep hebben is deze manier van adverteren al iets effectiever dan abri’s. Echter is er nog steeds sprake van eenrichtingsverkeer. Het zenden van vooraf vastgestelde boodschappen blijft de primaire bezigheid. Bent u benieuwd hoe u op een interactieve manier uw boodschap kunt overbrengen? Lees dan snel verder en start met effectieve en creatieve communicatie.

Consumenten prikkelen met narrowcasting

Dagelijks worden Nederlandse consumenten maar liefst 1500 keer geconfronteerd met uitingen en boodschappen van merken en producten. Door de grote hoeveelheid prikkels is het voor consumenten lastig om de relevante en interessante uitingen te filteren. De Nederlandse consumenten zijn simpelweg overprikkeld. Door deze overprikkeling wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om effectief te communiceren. Om weer op een effectieve manier te kunnen communiceren is het belangrijk om de juiste doelgroep aan te spreken. Dit moet bovendien gebeuren op de juiste plaats en het juiste tijdstip. Klinkt dit onmogelijk? Ja, maar dat is het zeker niet. Effectieve communicatie is namelijk binnen handbereik door de inzet van narrowcasting schermen.

Narrowcasting, wat is het precies?

Misschien heeft u weleens van narrowcasting gehoord, maar wat is het nou precies?

Narrowcasting is het communiceren met een of meerde specifieke doelgroepen door de inzet van audiovisuele displays. Doordat de communicatie met uw doelgroepen via schermen gaat kunt u de content zo goed mogelijk afstemmen op de ontvanger, het tijdstip en de plaats. Door persoonlijke boodschappen ervaren de ontvangers van uw berichten als relevant en interessant. Daardoor worden uw communicatie boodschappen effectief.

Wanneer zet ik narrowcasting effectief in?

U kunt narrowcasting op diverse plaatsen effectief inzetten. In ziekenhuizen kunt u patiënten in de wachtkamer bijvoorbeeld van relevante informatie voorzien. Hierdoor wordt het wachten op de afspraak voor de patiënten een stuk aangenamer. Ook op stations wordt narrowcasting toegepast om reizigers te voorzien van informatie over vertragingen, storingen en aanbiedingen van de horecagelegenheden op de stations. Daarnaast kan narrowcasting bijvoorbeeld ook ingezet worden voor sportverenigingen, sportscholen, onderwijsinstellingen en winkels. Kortom: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Val op door creativiteit

Narrowcasting wordt tegenwoordig in Nederland nog veel ingezet om consumenten, patiënten en sporters te voorzien van informatie over nieuws, aanbiedingen en wachttijden. In het buitenland wordt er echter veel meer geëxperimenteerd met andere mogelijkheden van narrowcasting. Zo hebben supermarktketens Tesco en Wal-Mart hun winkelwagens voorzien van kleine beeldschermen. Tijdens het boodschappen doen worden consumenten door de kleine beeldschermen geprikkeld met aanbiedingen. Dit gebeurt om het aantal impulsaankopen te verhogen.


Benieuwd hoe narrowcasting de communicatie van uw bedrijf kan verrijken? Informeer dan naar de mogelijkheden bij bedrijven zoals Qyn die gespecialiseerd zijn in schermcommunicatie.

Comments are closed.