Bedrijfsadministratie op orde?

De bedrijfsadministratie bijhouden is voor sommige ondernemers noodzakelijk kwaad, dit zou eigenlijk anders gezien moeten worden want een gestructureerde administratie is van groot belang. Het is inderdaad verplicht om je administratie op orde te hebben, maar het geeft je ook inzicht in hoe je bedrijf ervoor staat en de belastingaangifte doen wordt een stuk eenvoudiger wanneer je alles op orde hebt.

Houd je de administratie zelf bij? Dan lees je in dit artikel waar je op moet letten en wat verplicht is. Geef je de administratie liever uit handen? Dan is het ook goed om te weten wat verplicht is en welke zaken belangrijk zijn. Je blijft als ondernemer toch eindverantwoordelijke voor de administratie en de belastingaangifte.

Goede administratie

Zoals hierboven beschreven is het niet alleen verplicht om een goede boekhouding te voeren, het is ook een belangrijke bron van informatie over de status van de bedrijfspresentaties. Wanneer er iets mis gaat of wanneer er bijgestuurd dient te worden kun je dit direct in gang zetten wanneer je op de hoogte bent van de prestaties van het bedrijf. Je kunt ingrijpen wanneer debiteuren niet op tijd betalen, of wanneer je merkt dat je omzet goed is maar je winst niet toereikend is.

Hoe lang bewaar je de administratie?

Elke ondernemer of ieder bedrijf moet de administratie minstens 7 jaar bewaren, dit is wettelijk vastgesteld. Het gaat om de volgende gegevens:

  • Het grootboek
  • De debiteuren- en crediteurenadministrie
  • De loonadministratie
  • De voorraadadministratie – indien je met voorraad werkt
  • De in- en verkoopadministratie

Er zijn – zoals met alles in de Nederlandse wet – altijd uitzonderingen. Zo moet je bepaalde zaken minimaal tien jaar bewaren. Wil je graag meer weten over het voeren van een goede boekhouding? Dan kun je er altijd voor kiezen om een opleiding tot boekhouder te volgen.

Facturen

Het is belangrijk om goede facturen op te stellen, wat moet er precies opstaan? En wat mag er absoluut niet ontbreken?

  • Factuurdatum
  • Factuurnummer
  • NAW gegevens klant
  • NAW gegevens bedrijf
  • BTW nummer
  • BTW nummer van de klant
  • Datum van de dienstverlening of levering
  • Prijs exclusief BTW en het eindbedrag inclusief BTW
  • Betalingstermijn van de factuur
  • Het KvK-nummer

 

Comments are closed.