Zo voorkomt u dat facturen te laat betaald worden

Herkent u het dat er na de betalingstermijn nog steeds openstaande facturen zijn, terwijl er destijds afspraken over zijn gemaakt met uw klanten. Geen zorgen dit is niet iets dat alleen maar bij u voorkomt. Echter is het te laat betaald krijgen van facturen erg vervelend en tijdrovend om er achteraan te gaan. Met deze handige tips moet het op tijd betaald krijgen van uw facturen geen probleem meer zijn.

Administratie van debiteuren

Het klinkt heel logisch maar toch wordt het nog wel eens vergeten door bedrijven. Het bijhouden van uw debiteuren kan heel erg in de kosten schelen, dat is omdat u dan beter in staat bent om de klanten er op aan te spreken dat de betalingstermijn gepasseerd is en dat er volgens afspraak betaald had moeten worden.

Kredietwaardig

U heeft net een grote deal gesloten met een nieuwe klant die voor grote getalen bij u wilt afnemen. U kunt niet wachten en maakt de eerste zending klaar voor vertrek, alles gaat goed en dan komt het moment van betalen. Opeens blijkt dat de klant al enkele dagen over de betalingstermijn is, u neemt contact op met de klant om te vragen of ze het niet vergeten zijn. Dan blijkt dat de klant helemaal niet in staat is om de openstaande factuur te betalen. Het is als ondernemer niet verboden om te vragen of onderzoek te doen naar de kredietwaardigheid van uw nieuwe klanten. Met die gegevens bent u zekerder van uw zaak dat er betaald zal gaan worden, het kan namelijk zo zijn dat een nieuwe klant niet kredietwaardig is en facturen regelmatig of nooit betaald.

Persoonlijk contact

U bent blij met uw klanten en zij met u. U hoopt dat elke klant die u heeft zeker voor enkele jaren bij u blijft. Het is daarom ook niet gek om uw klanten persoonlijk te leren kennen en er een goede band mee op te bouwen. Als u regelmatig contact heeft met uw klanten is de sfeer onderling aangenamer. Een goede persoonlijke relatie met de klanten kan ervoor zorgen dat facturen tijdig betaald worden. Mocht het dan eens voorkomen dat er nog niet betaald is, dan is de sfeer om contact op te nemen veel prettiger en gemakkelijker.

Facturering na levering

Veel bedrijven komt het wel eens voor dat ze facturen te laat opsturen naar hun klanten of wachten met het opsturen. Dit is niet perse slecht om te doen alleen kan het als gevolg hebben dat de klanten de facturen pas later zullen betalen. Het is verstandig om na de levering van een product of dienst direct een factuur op te sturen, zo bent u op tijd en heeft de klant nog tijd genoeg om de factuur te betalen. Mocht u het lastig vinden om voor iedere factuur apart tijd te nemen om te versturen kunt u overstappen op e-factureren. Dit is een programma dat zelfstandig openstaande facturen naar uw klanten stuurt zonder dat u iets hoeft te doen, het is alleen maar invoeren en het systeem regelt de rest.

Betalingsherinneringen

Mocht het toch voorkomen dat de klanten te laat betalen is afwachten of ze het de volgende dag misschien over zullen maken niet de beste oplossing. Het is geen schande om de klant er op te attenderen dat ze zijn vergeten een openstaande factuur te betalen. U heeft er immers recht op. Stuur daarom altijd direct na de overschrijding van de betalingstermijn een betalingsherinnering naar uw klant.

Incassobureau als redmiddel

Iedereen heeft wel eens gehoord van een incassobureau of ervaring gehad met een incassobureau. Het is ook bekend dat dit een laatste stap is voor een onderneming om verzekerd te worden van betalingen van openstaande facturen. Echter moet een incassobureau zich aan het incassoproces houden en volgens die stappen te werk gaan. Dit proces kost tijd en zorgt niet direct voor het geld waar u al zo lang op wacht.

Uitbesteden debiteurenbeheer

Het kan zijn dat u regelmatig ervaring heeft met te laat betalende klanten of slecht betalende klanten. U heeft dan de keuze om dit zelf op te lossen of ervoor te kiezen om het uit te besteden aan een derde partij. Deze partij kan uw gehele debiteurenbeheer overnemen tegen een marge van de factuurprijs. Dit houdt in dat u tegen een percentage van het factuurbedrag direct betaald krijgt door de derde partij en zij zullen wachten op de betaling van uw klant. U denkt misschien dat dat u niks oplevert maar dat hoeft niet zo te zijn, doordat u direct betaald krijgt blijft de cashflow in uw onderneming stromen en kunt u gemakkelijker blijven groeien en ontwikkelen.

 

Met deze Tips zal het gemakkelijker kunnen worden om openstaande facturen tijdig betaald te krijgen en ergernissen bij uw te voorkomen.

 

Comments are closed.