Je bedrijf promoten op social media

Je ziet het steeds vaker dat social media door bedrijven word ingezet om hun boodschap over te brengen aan de doelgroep. Het is allemaal onderdeel van online adverteren dat al jaren een vogelvlucht neemt tegenover het adverteren op de old fashioned way. Dit wil niet betekenen dat je abrupt moet eindigen met het adverteren via andere kanalen. Het is juist beter om gebruik te maken cross channel advertising. Daarbij kan social media advertising, samen met online en traditioneel adverteren juist een enorm krachtig middel zijn om de doelgroep op verschillende manieren te bereiken.

Past het bij je bedrijf

Daarbij moet je je als bedrijf afvragen of dat social media bij jouw bedrijf hoort. Een voorbeeld is een bedrijf dat heel gericht is op de zakelijke sector in de richting van verzekeringen of een bedrijf dat zware metaalbewerkingsmachines verkoopt. Een bedrijf dat gericht is op particulieren zoals een webshop, een winkel of een restaurant kan gemakkelijker gebruik maken van de sociale media platforms. Alhoewel je dat zelf wenst.

Strategie

Bij online adverteren zoals het gebruik van Google Adwords ga je vooraf na waar je op gevonden wilt worden op Google. Je besluit om een budget vrij te maken en deze los te laten op Google en de bezoekers op je website komen vanzelf, mits je dit met een gezond verstand en een strategie aanpakt.

Bedrijfspagina opstarten

Wil je een bedrijfspagina opstarten of heb je die al opgestart is het belangrijk dat je er actief mee bezig bent of je hebt een werknemer die dit actief voor je oppakt. Via een advertentie word een (potentiële) klant weliswaar meteen naar je site gelokt, maar een klant kan ook wat meer informatie opzoeken op jouw bedrijfspagina. Een bedrijfspagina moet startklaar zijn voor je gaat adverteren op sociale media. Neem als voorbeeld een restaurant op Facebook. Bij het aanmaken van een bedrijfspagina vul je al wat basisgegevens over het restaurant in. Deze kun je aanvullen met openingstijden, acties, en nieuwtjes bij de beschrijving. Verder kan je aan gasten vragen of ze een recensie op de pagina willen zetten om de pagina verder te vullen. Als je een nieuw weekmenu of een menu van de dag wilt introduceren dan moet je je volgers daarover informeren. Wellicht zijn zij enorm benieuwd naar je nieuwe menu op de pagina.

Adverteren

Je bedrijfspagina is goed gevuld, dan is het tijd om je op de doelgroep te richten. Het adverteren op social media is niet heel moeilijk aangezien iedereen op social media een profiel aan heeft gemaakt met een aantal demografische kenmerken, zoals woonplaats, werk, school enzovoort. Ook interesses, hobby’s en pagina’s die zij volgen spelen een rol als je wilt gaan adverteren. Op die manier kun je heel gericht je doelgroep afbakenen. Een restaurant in Amsterdam wilt graag adverteren in en rondom deze omgeving. Om te gaan adverteren in Groningen is weggegooid geld.

 

Je hebt veel mogelijkheden op Facebook om te adverteren, je kan de website promoten voor meer bezoekers naar je website, de pagina promoten om meer bezoekers naar je bedrijfspagina te krijgen en door je eigen netwerk te benaderen om mensen uit te nodigen om je pagina te volgen. Dit zijn de grootste advertentiemogelijkheden en zo zijn er nog legio andere mogelijkheden om je doelgroep naar je website of pagina te krijgen.

Comments are closed.