Een commercieel medewerker helpt u uw doelstellingen te behalen

Wanneer je als bedrijf een commercieel medewerker aanneemt, dan mag je hiervan verwachten dat hij je salesteam versterkt en zeker kan ondersteunen. Een commercieel medewerker binnendienst is vooral bezig met acquisitie en eventuele voorbereidende werkzaamheden. Een buitendienst medewerker wordt ook wel Accountmanager of vertegenwoordiger genoemd. Deze is eindverantwoordelijk voor het binnenhalen en behouden van een klant of relatie. Hier kom je doorgaans pas voor in aanmerking wanneer je jezelf hebt bewezen binnen de organisatie of minimaal een HBO-opleiding hebt voltooid.

Ondersteunende binnendienst functie

Veel werknemers die actief zijn op de binnendienst zijn pas sinds korte tijd in de organisatie, of (nog) niet in het bezit van een HBO diploma. Er zijn een hoop taken die passend zijn bij deze functie:

  • Opstellen offertes
  • verkoopgesprekken
  • CRM bijhouden
  • orders werven en verwerken
  • klachtenafhandeling
  • lancering nieuwe product markt combinaties
  • opvolging potentiële klanten

Een van de voorwaarden is dat je zeer salesgericht bent, en in staat bent om te overtuigen. Dit kan op een “agressieve”manier, waarin je zeer direct de voordelen benoemt. Een softere aanpak waarbij je de lead als het ware inpakt is het echter ook een meer voorkomende manier.

Overtuigen tijdens de sollicitatie

Wanneer je gaat solliciteren, is het dus van belang dat je een ander kan overtuigen van jou kwaliteiten en competenties. Wat maakt jou beter dan een ander? Je kunt beginnen met het laten zien van ervaring of behaalde resultaten. Wanneer je deze echter nog niet hebt dan is een stukje opleiding misschien wel een onderscheidende factor. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een opleiding commercieel medewerker bij Fabius, of zelfs een HBO of Masteropleiding welke jou kennis en kunde bevestigen.

Als verkoper is het van belang dat je van weinig veel kan maken. Het is als bedrijf vrijwel onmogelijk om altijd onderscheidend te blijven. Wanneer je bijvoorbeeld aanbieder bent van computercursussen, en je een nieuwe zakelijke klant wilt overtuigen dan kan het zomaar zijn dat je door je kwaliteit jezelf uit de markt hebt geprijsd.

 

 

 

Comments are closed.