Het concept franchising nog altijd populair in Nederland

Franchising is een veel toegepast concept en het heeft inmiddels laten zien dat het concept ook goed werkt. Veel bedrijven zijn onderdeel van een grote organisatie en deze bedrijven zijn vaak ook franchisenemer. Veel bekende winkels vallen onder zo’n constructie.

Het voordeel van franchise is dat je als ondernemer kunt profiteren van tal van zaken. Ten eerste wordt de aankleding van een winkel vaak voor je gedaan. Op deze manier hoef je hier niet zelf geld in te investeren. Daarnaast wordt de promotie ook voor een groot deel betaald door de fanchisegever. Op deze manier kun je direct een goede start maken als je net een nieuwe zaak opent. Overigens geldt dat niet voor alle franchise concepten, want er zijn ook veel concepten die niet op deze manier zijn opgezet. Bij winkels is het overigens vaak wel het geval. Een ander belangrijk voordeel is dat je als franchisenemer een beroep kunt doen op de expertise van een organisatie dat vaak al vele jaren actief is.

Een beroep kunnen doen op de expertise van een organisatie is dus een belangrijk voordeel. Dat is niet het enige , want door de expertise die zij hebben voorkom je dat je als ondernemer ‘sneller’ failliet gaat of door tegenvallende verkoopcijfers je deuren alweer moet sluiten. Veel ondernemers die met een franchise organisatie in zee gaan houden het aanmerkelijk langer vol, dan ondernemers die zelf een concept opzetten. Zij lopen aan tegen veel beginnersproblemen. Als franchisenemer kun je dit voorkomen en voor vragen terecht bij een franchisegever. Zo’n persoon of organisatie leert je eigenlijk direct al alle kneepjes van het vak. Overigens kun je niet zo maar franchisenemer worden. Je dient vaak wel enige ervaring te hebben en daarnaast is het ook belangrijk dat je een bedrag direct kunt investeren. Zonder eigen kapitaal kun je vaak niet franchisenemer worden.

Comments are closed.