Hoe houd je je klanten tevreden?

Iedere klant is anders en het liefst wil je al je klanten tevreden houden, maar hoe doe je dit? Ten eerste is het belangrijk om altijd naar je klanten te luisteren en te proberen maatwerk te leveren. Daarnaast is het belangrijk om te laten zien dat je de relatie waardeert door bijvoorbeeld aan het eind van het jaar relatiegeschenken te versturen. In dit artikel delen we een aantal tips hoe je ervoor kan zorgen dat jouw klanten tevreden zijn én blijven.

Wat vindt de klant van jouw bedrijf?
Als eerste stap is het belangrijk om inzicht te krijgen in wat de klant van jouw bedrijf vindt. Is de klant tevreden of juist niet? En wat zijn hier de redenen voor? Om hier achter te komen kun je het beste in gesprek gaan met je klant. Je krijgt dan direct relevante informatie en adviezen waardoor je jouw dienst of product beter kunt afstemmen op de wensen van jouw klanten. Ook laat je hierdoor merken dat je de mening van je klant waardeert, zij zullen dit als positief zien.

Neem de mening van je klanten serieus
Aansluitend aan bovenstaand punt is het belangrijk dat je goed naar je klanten luistert, ook al hebben zij een hele andere mening dan jullie als bedrijf. Zij zijn de gebruiker en ervaren jouw product of dienst. Dat zorgt ervoor dat zij precies weten wat er wel en niet goed gaat. Laat dus duidelijk merken dat je hun mening waardeert en laat zien dat je er iets mee gaat doen.

Klachten zijn belangrijk
Als blijkt dat je klanten veel klachten over jouw product of dienst hebben, probeer je dan niet aangevallen te voelen maar gebruik het om te verbeteren. Je wil liever weten wat er niet goed gaat zodat je iets aan kunt passen, dan dat klanten niks zeggen en naar een concurrent overstappen. Door middel van klachten krijg je een goed inzicht in waar er verbeterpunten zitten.

Laat je waardering zien
Zonder klanten kan jouw bedrijf niet bestaan, dus laat zien dat je je klanten waardeert. Zorg bijvoorbeeld voor een presentje rond hun verjaardag, of geef aan het eind van het jaar relatiegeschenken weg. De klant zal zich gewaardeerd voelen en een sterkere band met jouw bedrijf gaan voelen.

Comments are closed.