Inspanningen op internet inzichtelijk maken door middel van KPI dashboards.

Bedrijven hadden in het verleden niet enorm veel middelen nodig om hun naamsbekendheid te vestigen, omdat daar ook nog niet zoveel middelen voor waren. Kleinere bedrijven met een klein budget konden advertenties in de krant of tijdschriften plaatsen en zo kwamen ze in contact komen met nieuwe klanten. Tegenwoordig kom je er als bedrijf niet mee weg om niet actief te zijn op internet. Klanten die op zoek zijn naar een restaurant in de buurt van Utrecht kunnen deze zoekwoorden typen in de zoekbalk van een zoekmachine en ze krijgen honderden websites voor zich om uit te kiezen. Je kunt van site naar site gaan, zodat ze verschillende restaurants kunnen vinden met gunstige prijzen of specialistische gerechten die je bij geen enkel restaurant kan eten.

Ook al heb je totaal geen kennis van het bouwen van een website, deze kunnen door bedrijven in elkaar worden gezet, zodat je toch vindbaar bent. Deze websitebouwers heb je vast gevonden via Google om een bedrijf te vinden dat het beste bij je wensen en behoeften past.

Klanten komen vanzelf wel

Maar toch is het niet heel eenvoudig om zo maar een website te laten bouwen en denken dat de klanten vanzelf komen. Er gaat meer achter schuil dan men denkt. Een restaurant dat graag vindbaar wil zijn in Utrecht ondervindt ook concurrentie van andere restaurants uit de omgeving. En degene die zijn website op de best mogelijke manier inricht en blijft optimaliseren door gebruik te maken van waardevolle informatie voor zijn (potentiële) klant komt als winnaar uit de bus.

Nieuwere ontwikkelingen

Een nieuwere vorm van het gebruik van internet is social media. Veel bedrijven spelen daar op in door een bedrijfspagina aan te maken op Twitter, Facebook en Instagram. Daarin zit er enorm veel verschil op de manier hoe het wordt gebruikt. De een is enorm actief en betrekt zijn klanten heel nauw bij zijn bedrijf op social media. De ander zet een bedrijfspagina op en doet er vervolgens niets tot vrij weinig. Daarbij moet wel gezegd worden dat er ook veel tijd in moet worden gestoken. Actief gebruiken is relevante berichten plaatsen, reageren op klachten en vragen, promotie en de pagina bijwerken.

Zijn je inspanningen effectief

Maar hoe kom je erachter of al het werk en tijd niet voor niets is geweest? Hiervoor bestaan speciale KPI dashboards die je helpen om alle data, bezoekers, informatiestromen op een eenvoudige en snelle manier in te zien. Het is voor velen een lastig om uit de analyses van Google Analytics of Facebook op te maken of de inspanningen effectief zijn geweest. Door middel van een KPI dashboard kun je duidelijke analyses maken, waarop je meteen kan anticiperen. Werk dat in het verleden weinig heeft opgeleverd kan nu op een hold worden gezet. In dit geval kun je weer nieuwe plannen maken om een campagne op zetten en meteen een meting te starten.

Internet is echt onmisbaar in deze tijd en in de toekomst gaat het een steeds belangrijkere rol spelen. De ontwikkelingen staan zeker niet stil, door middel van een KPI dashboard ben je er zeker van dat je inspanningen ook in de toekomst beter worden benut dan af te gaan op analyseprogramma’s waar je niet veel wijzer van word.

Comments are closed.