Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Voor bedrijven wordt het steeds belangrijker om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.(MVO) Maar waarom, en wat is het? Iedereen weet dat er op dit moment allerlei milieu belastende zaken gaande zijn. Vanuit verschillende overheden worden bedrijven gepusht om hier bewust(er) mee om te gaan. De wereld moet vanzelfsprekend behouden worden om levensbedreigende situaties te voorkomen. De opwarming van de aarde is een van deze gevaarlijke situaties. Door de uitstoot van koolstofdioxide wordt de opwarming bevorderd, met als gevolg smeltende ijsbergen in de poolgebieden. Doordat dit ijs smelt stijgt de zeewaterspiegel wat mogelijk ernstige gevolgen kan veroorzaken.

Wat is MVO?

In de volksmond zijn er verschillende benamingen geconstateerd wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam ondernemen. Deze termen hebben echter een verschillende betekenis, maar worden wel vaak door elkaar gebruikt.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen(MVO) heeft betrekking tot de drie P’s: People, Planet en Profit. Daarbij wordt er meer gefocust op het sociale belang van bijvoorbeeld stakeholders. Duurzaam ondernemen richt zich meer op de milieuachtergronden(planet).

Verander de focus

Tegenwoordig wordt er steeds meer waarde gehecht aan MVO, niet alleen vanuit de overheid maar ook zeker vanuit de bevolking. Een van de eerste, en tevens makkelijkste, stappen die je kunt nemen is de overstap van energie. Steeds meer energiemaatschappijen bieden namelijk groene energie aan. Onder groene energie wordt energie verstaan die opgewekt wordt op een milieuvriendelijke manier. Dit kan bijvoorbeeld door windmolens, zonnepanelen of een waterkrachtcentrale opgewekt worden. Indien de mogelijkheid er is om zelf zonnepanelen op het bedrijfspand te plaatsen is dit ook zeker een kansrijke optie. Wel moet er gekeken worden of er genoeg zonlicht op de juiste delen van het dak schijnt. Daarnaast kun je met diverse programma’s monitoren welke apparatuur de meeste (onnodige) energie verbruikt. Wanneer je deze gegevens in kaart kunt brengen kan er een verbeterplan worden opgesteld.

 

Naast energie in het bedrijfspand zijn duurzame bedrijfswagens ook nog steeds erg in trek. Bij Decos cartracker hebben ze bijvoorbeeld meer elektrische auto’s in het wagenpark dan de traditionele benzine/diesel auto’s. In combinatie met de app Flo die tips geeft om duurzamer, goedkoper maar vooral veiliger te rijden is dit een erg sterke combi. Lees er meer over in het volgende nieuwsbericht.

Laat je bedrijf onafhankelijk onderzoeken

Menig mens weet wat er zich in het bedrijf ongeveer afspeelt, maar toch heb je vaak geen objectieve mening. Wanneer je ergens al langere tijd werkt krijg je een bepaalde mening/voorkeur omtrent bepaalde zaken. Door onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren door een derde partij krijg je een objectief beeld van de huidige stand van zaken. Iemand die voor de eerste keer in het bedrijf stapt zal wellicht meer problemen tegenkomen dan iemand die er al 15 jaar werkt.

Comments are closed.