Tips voor het bijhouden van je thuisadministratie

Liggen de rekeningen bij jou ook opgestapeld in een dode hoek waar je niet durft te komen? Of heb je het financieel iets zwaarder dan eigenlijk de bedoeling is? In dit artikel krijg je een aantal handige tips een de nodige informatie om gemakkelijk een overzichtelijke thuisadministratie op te zetten. Dat scheelt al snel een hele hoop tijd en stress.

Administratie bijhouden

De administratie bijhouden kan nog best een flinke klus zijn. Zeker als het niet goed bijgehouden wordt. Laten we beginnen door alle documenten per categorie te organiseren.

Het is erg belangrijk om hier snel aan te beginnen, gezien de dagelijkse hoeveelheid binnenkomende post snel een kleine chaos kan creëren. Door hier een soort dagelijks ritueel van te maken en één keer per week alles op orde te zetten zal de thuisadministratie al snel perfect geregeld zijn.

De basis leggen

Begin met verwerken van de stapels die je had verdeeld. Begin bij de eerste spalen en controleer wat voor wie bedoeld is. Ieder doet zijn eigen administratie. Zodra alle stapels verdeeld zijn, kun je beginnen met het doen van de administratie. Doe je dit samen met een partner? Maak dan allebei een aparte map en schrijf je naam erop of kies twee verschillende kleuren. Zo is het werk gemakkelijk te verdelen en weet je sneller wie wat heeft gedaan.

Beginnen met de administratie

Voordat je ergens mee begint moet de post goed doorgezocht worden. Reclamefolders en andere onbelangrijke post kun je gewoon weggooien. Dan ben je er meteen van af.

Zitten er rekeningen tussen post? Check dan voor wie deze bedoeld is en leg hem in zijn of haar archiefboekje. Hier kunnen ook normale brieven en post bij worden gedaan.

Vervolgens kan een ieder zijn post verwerken en in de daarvoor bedoeld map stoppen. Spreek van tevoren af wie welke post doet of dat dit samen gedaan wordt.

Comments are closed.