Wel of geen visitekaartje?

Het visitekaartje is al sinds jaar en dag niet meer weg te denken uit de portemonnee van een ondernemer of salesmedewerker. Maar is er een verschuiving zichtbaar nu zowat elk bedrijf wel een website heeft?

Wat is een visitekaartje

Een visitekaartje is een klein kaartje dat in je portemonnee past waarop je naam, e-mailadres, telefoonnummer, functie en website staan. Dit kaartje is bestemd voor potentiële klanten bij een eerste ontmoeting. Maar hoe vindt die eerste ontmoeting plaats? Waarschijnlijk heeft deze potentiële klant al de website bezocht voor het telefoonnummer of e-mailadres om de afspraak te maken. Je kunt je afvragen of het visitekaartje dan geen mosterd na de maaltijd is.

Het nut van een visitekaartje

In die hoedanigheid zal het visitekaartje weinig toevoegen. Toch kan het geven van een visitekaartje nut hebben, omdat het gewoonweg praktisch is. Men hoeft niet de website te bezoeken voor het juiste telefoonnummer of e-mailadres van de contactpersoon, wat ook nog wat zoekwerk kan opleveren op de website. Daarnaast ziet het er goed voorbereid uit om een visitekaartje te hebben. Je kan er al voor een klein bedrag een groot aantal af laten drukken bij bijvoorbeeld drukwerkdeal. Visitekaartjes kunnen ook indirect een voordeel hebben. Je kan als bedrijf namelijk profiteren van het feit dat visitekaartjes vaak ergens rond slingeren. Of dat nu op kantoor is, in een portemonnee of op een bureau. Op die manier komt je bedrijf telkens weer of plotseling weer onder de aandacht, wat niet het geval zou zijn als je alleen verwijst naar je website. Dat laatste kan ook arrogant overkomen als iemand vraagt naar je visitekaartje.

Een goede website

Dat een visitekaartje alleen lang niet meer goed genoeg is hedendaags, is een gegeven. Het visitekaartje moet een aanvulling zijn op de website. Elk bedrijf zou moeten investeren in een goede, moderne en vooral gebruiksvriendelijke website die goed vindbaar is. De meeste mensen oriënteren zich online en een website die niet prettig is om op te navigeren of er niet professioneel uit ziet, wordt al snel weer verlaten. Op die manier verlies je klanten aan je concurrenten, ongeacht de professionaliteit van je bedrijf.

Comments are closed.